Saturday, September 15, 2007

suasana Islam di tempat aku...

mase aku tulis neh, aku baru je selesai solat teraweh...adela dalam sejam yg lepas habiz..ha~~
xtau nak mulakan crite ni camne..tp,aku senang klo nak pendekkan je...aku malaz nak taip daa..aku ckp ape ah??xtau deyh..lantakla..ha~~

begini mulenye crite, masok je aku ke surau di kawasan aku neh, aku dah tertinggal due rakaat for isyak..maksudnye aku masbok le..he~~pastu ade sorang nenek same2 baru nak start solat same ngan aku..abiz je imam selesai solat, aku p masbok..tp aku perasan nenek tu x masbok same ngan aku..NAMPAK TOL AKU NI X KUSYUK..hu~~

hati aku memang nak tegor suroh die buat solat baru after abez solat tu...tp iman aku memang lemah..sdey tol!!aku x tegor pon..jahat kan??huhu..pastu saf pon x rapat...n ade plak budak kicik antara org baligh tu..hairan aku??bley ke??

pastu selesai je solat terawih, aku mcm shock gakla tym berselawat secara jemaah tu...apsal nak berselawat dlm frekuensi yg tinggi??kite kan digalakkan memerdukan bende tu sumer??aku jahat ke mempertikaikan bende neh??mungkin aku kurang ilmu..hu~~

tp bende ni bukan berlaku kat tempat aku je...aku pernah experience satu situasi ni kat tempat len...dalam crowd yg sembahyang tu,ade yg ekot imam ade yg solat sendiri..memangla boley kan tp klo tgk sebelah jemaah tu ade yg sembahyang sendiri,pastu diselangkan lagi dgn yg berjemaah semula...pastu aku tgk lagi kat blakang tmpat tu...ade plak yg ekot imam tp distance ye jaoh dr jemaah yg len...aku hairan!!!!mcm mane ar???bley ke??hu~~

aku yg ingin tahu...akma...ceh!!ha~~

1 pEsAnAN:

ad said...

assalamualaikum.yang saf x rapat tu tak boleh.saf kena rapat.untuk persoalan selawat tu,zaman salaf dulu takde buat pon.zaman skrg ni je.ada pulak yg jenis jerit².kalau ada masalah berkenaan hukum,boleh search atau tanya di web ni.insyaAllah akan jumpa.

http://www.al-ahkam.net/home/index.php