Tuesday, March 18, 2008

something to ponder..


Terpanggil untuk melontarkan sesuatu setelah kurasa lama jugak berhadapan dengan masalah ini..kalau cuti2 tu selalu jugakla plan dgn kawan2 nak hang out ngan diorang..aku memang nak pon keluar ngan diorang malah aku nilah perancang ataupon ketua segala perancangan keluar2 ni..hek3!!jadi ape masalah aku berdasarkan intro ku ini??hahah!!okezla straight to the point..

Kalau g shopping complexla kiranya, penah x korang2 ade masalah dgn tempat nak solat??honestly aku ckp, klo la korang kat kuching ni korang pon mungkin berhadapan dgn masalah ini..boleh dikatakan shopping complex kat sini jarang sekali dibina sekali suraunye..even skang dah ade 2 shopping complex yg baru, BOULEVARD n THE SPRING namun susah nak dicari surau di dalamnya..terfikir sejenak, betapa kecilnya peranan surau dari kacamata pembuat bangunan ini..

Yelah aku tau tandas pon penting namun napela nak dibuat sangat setiap tingkat ade tandas, ye dak??sekati die la nak turun bawah ke naik atas ke in order nak cari tandas!!yang hebatnye lagi,tandas first class gile canteq nak mamposla..letak tangan kat pili, fuiyo!!keluar sendiri air!!xyah dah nak membuang tenaga kinetik ke keupayaan ke nak bukak pili tu..hebatkan org yg membuatnye??tapi surau mane??langsung x nampak sign surau nye..alahai!!sarat nak buang bahan kumuhan dipikir tapi kemudahan menunaikan suruhan ALLAH dipinggir..dunia2~






Pastu kalau ade pon surau, aku tak taula nape bley aku sedey sangat nengoknye..macam tak terurus..sawang jgn ckpla banyaknye..habuk masyaALLAH, susah2!!ade lg yg pelik!!kalau ade surau pon bukan nak diasingkan..lelaki perempuan masok sekali dalam ruang solat itu yg hanya dipisahkan dgn selapis papan..kalau nak masok tu pon kitorang girls ni terpaksa lalu dulu tempat lelaki..aduh, malunya!!aku malu bukan sebab ape..malu kenape bangunan hebat tp bilik solatnye tak hebat??ruang solat pon aku rase same je besarnye dgn bilik aku kat kolej tu hah!!manela peranan pengurus bangunan ni??sepatutnya kite watla yang terbaik nak kemas ke cantekkan lg ke, kan itu lebey baik..



SURAH MUHAMMAD AYAT 7..
‘wahai orang-orang yang beriman!! Jika kamu menolong agama ALLAH, nescaya dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu..’


Diorang TAK NAK ke dgn JANJI ALLAH ini??kalau korang dlm situasi aku ape korang akan buat??huwa3!!



Tapi aku sentiasa syukur dalam sebahagian situasi di mana dgn masalah ini kami taklah keluar sampai tutup dah semua kedai…tu sangatla hampeh kalau kami gitu!!hahah..keluar after Zohor pastu balik alhamdulillah sempat lagi nak Asar kat rumah..takpun keluar pagi balik rumah tengahari..takpela perjumpaan yg sekejap dgn rakan2 hanya kerana nak menunaikan kewajipan sebagai seorang MUSLIM memandangkan di luar sana payah bebeno nak cari tempat solatnye..seterusnya taklah kami selalu sangat nak keluar sebab mengambilkira beban ini..


Tapi takkanla aku nak piker pasal diriku n kawanku sahaja kan dlm situasi ini..dalam bangunan tu kan ade penjualnye, tukang cleaner nye, juruwangnye, tukang2 ckp produk kecantikan lagi, dan sape2 la..diorang plak camne nak atasi masalah ini??kalau warga bangunan ni lewat ataupon tak kerjakan solat, sapelah akan bertanggungjawab??something to ponder..



~Ya ALLAH gusarkan hati kami jika lewat menunaikan kewajipan kami…amin~

0 pEsAnAN: