Monday, April 14, 2008

.:erti hidup pada memberi:.

salam...


sebenarnya, semalam aku dah berkira2 xnak post pape today coz nk g RC awal2 n study..almaklum esok aku akan bertempur lagi di medan perang further applied yg aku rase penguasaanku terhadap paper itu kurang mantap..nak study sorang2 kat bilik jangan harapla..susah betol nk dapat jawapan kang..(mengikut pengalaman ku tiga hari terperap kat bilik n x g langsung RC..)..ke aku yg x study sangat??haha!!!

namun, tazkirah subuh tadi (tazkirah kami2 jer..) betol2 rase mcm nak kongsi ape yg telah kami
kongsikan.. intro Ajah simple jer..erti hidup pada memberi.. mcm sedap kan ayat tu..mari kita hayati yang ini dulu:

'janganlah letakkan hartamu di hati, namun letakkanlah di tanganmu..'

lebih kurang gitu la bunyinya kot..klo laen, mungkin struktur bahasa atau pon penggunaan sasteraku kurang mantap sangat kot..kukesali..ceh, apekah??hehe!!sebelom tu, ekot logik jap yg ni okeh!!hati kat dalam badan manusia manakala tangan kat luar badan manusia..nampak x ketidaksamaan lokasi hati dan tangan??

andai kata kite punye harta, jgnlah disimpan kemas dalam hati sebab nanti susah nak ambik..maklumla, hati kat dalam..klo dah susah nak ambik tu, mcm mane plak nak memberi kan??jadi, letak2la harta itu betul2 di tanganmu supaya lebih senang untuk menghulurkannya..payah nak lepaskan ape yg telah tersimpan di hati..klo kat tangan straight je nak kasi..

tapi ramai yg ckp 'aku x punya harta,mcm mane nak hulurkan??'kawan2, x kesahla bentuk pemberian itu bagaimana tapi keikhlasan dlm memberi itu yang diutamakan..sia2 lah andai dihulurkan duit berjuta namun hati tidak ikhlas tiada gunanya jugak..cukupla dgn sekeping roti dgn niat keikhlasan yg tinggi, itulah yg sebenar2 pemberian..


Firman ALLAH
'Mereka itu bersegera dalam kebaikan, dan merekalah orang-orang yang lebih dahulu memperolehnya..'

-Surah Al-Mu'minun ayat 61-


skop kebaikan sangat luas..x tertumpu pada sedekah sahaja..nway, mostly kebaikan ni merujuk kepada memberi..mcm aku bagi tazkirah, itu jugak kebaikan dan itu jugak memberi..seperti jugak klo aku tolong kawan buat math, itu jugak kebaikan yang bersubsetkan memberi..bersubset?? sorila bahasaku ini..

tapi ape yg aku cube sampaikan skang, klo nak wat kebaikan itu, don't tangguh-tangguh!!segerakanlah..makanya bukan org yg kita tolong itu yg dapat manfaatnye dulu tetapi diri kite sendiri wahai kawan2..gembira, kite yg dpt dulu..pahala menggembirakan hati org lagi..sungguh besar ganjarannya di sisi ALLAH..jgn harapkan balasan sesama manusia..harapkan balasan ALLAH..atas rasa lahirnya keikhlasan, maka
itulah ERTI HIDUP PADA MEMBERI ..

wallahu'alam..

*Aku Terima Nikahnya..disinilah bermulanya idea ERTI HIDUP PADA MEMBERI kami..*

*post ini telah diedit kembali atas sebab2 tertentu*

0 pEsAnAN: