Wednesday, April 30, 2008

..mari muhasabah diri..

~ini mak aku n kakak aku..hehe~

salam..

malam semalam after bace entry mira pasal ibu, baru aku teringat niat aku nak kol mak sebelom tu..kebetulan kredit pon tgh stabil, jadi tanpa segan silu, aku g kol mak..owh, telepon rumah xde kredit rupenye, patutlah mak aku lame dah x kol..jahatkan aku tggu mak kol jer..nk sms mak, lame dah mak x pakai hp..jgn ikut aku tau..mari kite muhasabah diri agar kat padang mahsyar nanti, kurang soalan dari Yang Bertanya..

'mak, 2 weeks lagi nak exam..'

'ha, camne exam hari tu??ade baguz??'

'mcm x baguz jer..'

'la..jgn2..'

'ala, mak..xyah ar ckp gitu..doa jer yg terbaek..'

'ok2..gudluck..ada solat hajat?'

'hu..mintak korang solat same gak..'

'ok..nanti minta bapa doakan untukmu..'

'jgn saya jer, doakan untuk kami semua..'

-conversation ini adalah dlm bhs sarawak..jadi sipi2 je ayat ni..tapi maksud x lari..IA-

ade lagi yg diperbualkan..namun xlah aku larat nk letak sini semua..xpela, xde kepentingan sgt kot perbualan kami yg len2 nye..after 15 minit aku mengakhirkan perbualan..huhu..entah nape sayu je after kol tu..mungkin aku jrg2 nak kol kot..pastu klo kat rumah, x dengar sgt ckp mak..selalu sakitkan hati die tanpa sedar..aku jahatkan??huhu..

untuk 15mins tu, kredit aku habis hampir rm5..maklumlah, aku maxis pastu g kol line telekom memang mahal sket..dan tnpe sedar aku terkeluh sedikit di hati kerana kredit tggl sket..istighfar!!alhamdulillah, sempat muhasabah diri balik cepat2..untuk rm5 itu tertampungkah sudah segala penat lelah mak dlm melahir dan mendidik aku??tidak..untuk 15 mins itu, terbalas kah sudah pengorbanan mak terhadap aku selama ini??tidak lagi..jadi jgnlah mengeluh pasal bende yg sedikit yg kite lakukan ini..

mak, minte maaf ye x jadi anak yg baek selama ini..huhu..moga ALLAH permudahkan urusan ibuku dan ayahku sehari2..Ya Allah, jagalah mereka seperti mane mereka menjaga kami sejak kecil..bantulah kami untuk menggembirakan hati ibu dan ayah kami..amin~


Firman ALLAH:
'Dan sembahlah ALLAH dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu apa pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tuamu...'
-Surah An-Nisa' ayat 36-


Mari muhasabah diri:
Tanya IMAN kita setiap masa dan ketika.. adakah ada perubahan ataupun masih lagi ditakuk lama??tanya IMAN kita hari ini adakah sama seperti semalam??meningkat ataupun tambah susut IMAN kita??tepuk dada, tanya iman..iman jawabla~

wallahu'alam..





0 pEsAnAN: