Monday, June 30, 2008

I K H L A S



Salam..

Semalam pukol 10 lagi aku dh masok tido..klo ade kazen aku mmg aku xnak tido sorang2..pasti ku ajak tido same2..keskes~tapi masok bilik je smlm, halamak dh kat katel dh die rupenye..kah3!!blom sempat aku ajak..mgkin dh biase kot..kui3!!nak tido awal katenye..tp sempat gak sembang2 kejap..

Dlm sembang2 kami tu, terkeluar jugak dialog2 ajah..rindu la plak kat makcik choki2 ni..huk3~

Ajah selalu ckp..

“camnilah, kite syukur je nak??”

X pon yg ni..

“kite doa nak??doa kan senjata orang mukmin..”

Memang dialog2 di atas ajah selalu ckp..kami pon (aku je kot..hek3!!), terikut2 plak dah..dialog ini rasenye mula ‘diperkenalkan’ tym kami sibuk2 buat preparation untuk Tunas Harapan suatu ketika dulu..betapa aku rindu dgn suasana sibuk itu..aku nk sibuk lg!!

Dialog tu bukan sekadar ckp ja..bila ajah ckp camtu, kmi betol2 dgn kesyukuran..dgn memikirkan bajet yg takot x kesampaian, ajah selalu mengingatkan pasal perkara ni..doa itu yg penting..namun sebelom doa, watla usaha dulu…insyaALLAH ALLAH tolong..Mmg byk perkara yg ALLAH permudahkan sepnjg usaha nk wat Tunas Harapan tu..mari aku share sumthing insyaALLAH bermanfaat buat semua..

mulenye kami nk tempah van untuk pergi ke Tunas tp ade kesulitan dlm penempahan bagai..jadi bincang punye bincang kami nk try mintak tolong kat Mr Mahadzir..sgt2 berterima kasih kat Hisham atas pertolongan ini..diela yg g bincang ngn Mr Mahadzir sbb kami segan..heheh!!mgkin ade gak yg tolong dlm perkara ni tapi kami x tau..dan, atas kebaikan yg ade pd Mr Mahadzir, die x mintak pon brg sesen untuk transport..bygkan korang klo kmi tempah van yg mau nye RM250!!segalanya mmg ade hikmah..

pastu dlm usaha jualan plak..seperti yg dimaklumkan dlm post aku sebelom ni, kami jual dua benda ja..bookmark n choki2..klo diikutkan mmg payah sket nk dpt untung..tp ALLAH mengajar kita mintalah pertolongan dariNya dgn sabar dan solat..maka, dlm doa untuk ALLAH permudahkan urusan kami, ditakdirkan pihak charity visit MUSCOM nk beli bookmark untuk 250 keping!!ALLAH je tau perasaan kmi kala itu..dgn exam nya lagi, dgn nk siapkan tempahan lg, kmi langsung x rase buang mase..seronok sgt2 sebab mase digunakan dgn kesibukan!!alhamdulillah..dan org ckp, ‘klo ade rezeki mmg x kemana’..dlm nk menyiapkan tempahan itu, aku dpt msg dr salah seorang budak charity visit MUSCOM..

“akk, klo nk tmbh lagi 50keping bley x kak??jwb je bley ke x..”

Ape plak x bley nye kamu??kmi memang nak sgt2!!alhamdulillah..

Dan untuk peringkat2 akhir plak, mmg preparation yg sgt2 last minute..nak pinjam itu, nak pinjam ini..tp kerana Maha Pengasihnya ALLAH, kerja kami dipermudahkan wp terdpt sedikit kesulitan..syukur~dan terdpt jugak pengalaman peribadi kala kami sibuk2 dlm mengusahakan program kecik ini..aku ngadu kat mak, mintak kirimkan rm100 coz nk lgsaikan hutang dan sbg duet back up klo ade overweight tym balik nanti, dan mak pon ckp ‘OK’..tp after die bank in kan tu, die kol aku..

“Mak dah bank in kan rm200..”(dlm bhs Sarawak tau!!hehe~)

Aku terkejutla sebab aku nak rm100 je, tp mak bagi rm200..terima kasih, mak!!pastu Ida plak, die ckp kat ayah die, die nak rm50 je tp ayah die bank in rm100..ya ampun, rezeki kami dua kali lipat..syukur, Ya ALLAH~

Byk sebenarnye yg perkara x disangka-sangka terjadi..mmg meremang jugak ar klo diingat kembali sebab setiap doa kami ALLAH perkenankan..Maha Suci ALLAH~

Firman ALLAH:
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya aku dekat, Aku kabulkan doa orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah-Ku) dan beriman kepada-Ku agar mereka memperoleh kebenaran..”
[Surah Al-Baqarah 2: 186]


Pnjg plak entry aku kali ini..namun harus diingatkan klo nak buat sumthing, hadirkan jua hatimu..insyaALLAH kepenatan membawa kepuasan yg berkat..akhir kata, ikhlaskan hati dalam doa~




wallahu'alam~

0 pEsAnAN: