Friday, April 09, 2010

Semakin sosial

Saya tak rasa ramai yang dapat detect blog saya..senang pulak bila blog dah 'bersembunyi'..hehe..Pengunjung blog ini sekarang pon entah siapa-siapa..kalau ada yang jerit di tin jerit tu pon, jerit iklan itu ini..dan lantas tindakanku adalah membuangnya terus..senang!

sekarang dah masuk bulan 4..tak sedar dah setahun lebih di bumi asing..apalah yang saya dapat ye dari belajar kat sini?kawan tu memang lah bertambah ramai, malah rasa macam terlalu sosial pulak..tapi sosial di sini in terms of berurusan dengan muslimin untuk urusan dakwah lah..

bila masuk organisasi ni, baru saya faham urusan macam mane yang dibenarkan..moga urusan kami selama ini masih berdiri di landasan sebenar..bimbang juga niat terpesong, kan?syaitan tu kalau dia bisik, kat celah mana-mana pon dia akan buat...awalnya memang niat kita benar, tapi boleh terpesong tanpa sedar..astaghfirullah~

Jadi, apa yang Ustaz nasihatkan, istighfar banyak-banyak kalau berurusan dengan berlainan jantina ni..susah, cabaran tu memang ada..nak kena jaga pandangan, hati, kata-kata, suara, macam-macam lah..Ya ALLAH, Ya ALLAH, Ya ALLAH..takutnya!

teringat analogi PUASA dan MAKANAN.

Katakanlah saya puasa(sunat) kerana satu apa pon takde kat dapur. Makanan memang zerolah, sebab tu saya buat keputusan nak puasa..Ditambah pula, dengan duit yang sedikit, nak makan pun cukup untuk berbuka sahaja..Maka, memang senanglah urusan puasaku, tanpa apa-apa cabaran..

Berbanding dengan saya puasa(sunat) dengan terhidang banyak makanan di depan mata..jiran ni kasik ayam panggang, jiran tu kasik nasi kerabu dan macam-macam lagilah..Allah, maka berbolak baliklah hati nak puasa ke tak lagi..banyak sangat makanan ni..Maka, dengan iman dan rasa taqwa tu, saya didik nafsu saya untuk bersabar, kawal apa yang perlu dikawal, dan sebenarnya itulah puasa yang sebenar..Puasa untuk mendidik!

Hidup ini realiti, dan tarbiyah pun kena yang realiti..bukan sekadar teori sahaja..Apabila bergaul dengan muslimin ni, banyak jugak saya dapat belajar dari mereka..Lelaki ni memang lain dari perempuan..Kalau nak tahu apa lainnya, bacalah yang mars venus tu..:P (saya pon tak baca lagi!)..



~Solehah ke tak aku ni?Huhu~


0 pEsAnAN: