Sunday, January 23, 2011

Dari bakal Ibu =)

Lagi 2 hari untuk exam terakhir yang bakal menutup tirai semester 1 tahun terakhir ini. Paper paling last ni, biasanya paper paling sikit untuk study. Maklumlah cuak untuk paper yang terdekat, paper terkemudian dilupakan.

Gap antara paper sebelum ini dengan yang last ni hanya 4 hari ja. Alhamdulillah tetap bersyukur ada lagi kesempatan nak buat revision. Pagi ni tak buat revision sebab tak boleh study kat rumah. Selalunya akan tak pergi mane pon study tu kalau tempatnya di rumah. =='

Maka, selang 2 jam menanti untuk ke library since library bukak pukol 12 tengahari ahad ni, maka bolehlah nak tulis blog sikit walaupun sebenarnya ini tulisan takde motif. =P

Dah lama dah saya simpan hobi satu ni. Membaca blog orang lain, terutamanya blog ibu-ibu. Hehe kawan saya cakap itu satu hint. Oh, takde hint mane pon. Saya suka ibu-ibu ni cerita pasal anak mereka kat blog. Indirectly, mendidik saya melihat diri sebagai seorang ibu suatu hari kelak. InsyaALLAH, ameen.

Banyak yang saya belajar dari para ibu di dunia blog ni walaupun rasanya yang saya ingat sangat sedikit berbanding dengan apa yang saya baca. Huhu ilmu susah nak melekat padaku, sebab tu kena buat revision last minute dan banyak kali banyak kali sampai stress sorang-sorang sebab belajar saat-saat akhir! Hati tak bersih ni, jangan ikut deyh.

Selalunya saya suka melawat blog ibu-ibu yang pernah kehilangan anak mereka. Sebelum tu, entri penuh pasal aktiviti anak mereka yang sihat walafiat, tiba-tiba dijemput Illahi kerana sudah tiba ajalnya. Takde ribut takde taufan, tiba-tiba terima berita yang tak diingini. Huhu saya tak tahu macam mana keadaan saya kalau berada di tempat mereka.

Dan ada pula ibu-ibu yang tabah menjaga anak mereka yang istimewa. Satu muhasabah juga bagi saya. Tak semua yang kita inginkan di dunia ini kita dapat kan? Begitu juga dengan kesempurnaan dan kesihatan anak. Dan membaca aktiviti seharian mereka menjaga dan memelihara anak-anak ini membuatkan saya sangat tersentuh.

Bayangkan diri berada di dalam situasi berkenaan. Tak semua dapat terima kenyataan, tak semua. Dan saya belum lagi diuji dan sekiranya diuji, semoga Allah kurniakan pendamping yang terbaik di sisiNya. Tak mungkin saya dapat lalui semuanya berseorangan. Teringat tentang Ustazah Nuridah, Ketua Muslimat PAS Pusat. Melihat keaktifan beliau dalam memartabatkan Islam siapa sangka disebaliknya, dia perlu menjaga anaknya yang istimewa.

Antara penyakit yang baby boleh hadapi ialah Exomphalos dan Gaucher Desease Type 2. Kebanyakannya yang mendapat Exomphalos ni selamat. Exomphalos ni berlaku bila mana ade organ dalaman yang terkeluar dari tali pusat semasa kelahiran. Emm, begitulah. Ni gambar yang daku ambil dari internet. Yang terbonjol keluar tu ialah exomphalos. Kadang-kadang hati pon boleh keluar. [Terimalah korang cerita aku yang bukan seorang doktor ni. Sila cari kat search engine kalau berminat nak tahu.]



Kesian, kan? Bayangkan anak sendiri melakukan pembedahan. Mesti rasa sedih. :(


Dan penyakit satu lagi tu ialah Gaucher Desease. Penyakit ini menyerang baby selepas 6 bulan kelahiran dan kebarangkalian seorang baby mendapat penyakit ini adalah sangatttt rendah di kalangan baby-baby di dunia ini. Baby tak dapat hidup dengan normal dan paling lama boleh hidup ialah 2 tahun. Huhu. Kasihankan? Ini blog ibu Alanna Qish yang sangat tabah. Mummy Alanna. Bertuah mummy alanna dapat menjaga si bidadari syurga ini.

Dan kes buang bayi yang semakin menjadi-jadi sekarang ni benar-benar meruntun jiwa sanubari saya sebagai seorang bakal ibu. Bukan senang nak melahirkan seorang bayi. Kalau ditanya para ibu, kesakitan nak bersalin tu Tuhan saja yang tahu. Camne lah diorang-diorang ni boleh terfikir nak buang anak. Ya Allah, kurniakan rahmatmu ke atas ibuku. =)


Hi, my name is Anees Solehah. Hehe ni baby kak ninie dan aminul. Alhamdulillah comel sokmo. Sekarang ni dah 2 minggu. Semoga ALLAH kurniakan kesihatan keatasnya. =)


Dengan doa dan pengharapan, semoga Allah kurniakan kesihatan kepada anak-anak ibu walaupun tak wujud lagi di dunia ini. Jadi anak solehah anees, seperti namamu. Nanti jumpa dengan baby achik ok, hanya sekiranya diberi keizinan oleh Allah untuk achik menjadi ibu. =)

Bye. Study pula!

0 pEsAnAN: