Sunday, February 24, 2008

ayuh refresh balik..


Bangsawan..inilah event yg paling kontroversi sekali kat kolej ni..aku suke ke bangsawan??pade mulanya, aku memang x suke bangsawan..in fact aku benci bangsawan..n come to think again, bangsawan ni klo join dosa ke??n ade plak yg advance sket ckp bangsawan ini haram..yelah, ramai yg mengkiaskan die dosa and haram sebab berunsurkan pembaziran and maksiat..cube kite renung balik, ape sebenarnya tujuan kite kat dunia ni??sebagai pendakwah atau pon penghukum??kite x bley jadi kedua2 nye..n kite pon x bley pilih kite nak jadi ape..ALLAH dah bagi kite tugas sebagai pendakwah bukan penghukum…

Ini jelas dalam firman ALLAH, surah Al-An’am(6) ayat 165:

‘Dan Dialah yg menjadikan kamu sebagai khalifah-khalifah di bumi ini dan Dia yg mengangkat (darjat) sebahagian kamu di atas yang lain untuk mengujimu atas (kurnia) yg diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu sangat cepat memberi hukuman dan sungguh, Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang..’

Perfect sungguh kalimah ALLAH..kitalah khalifah, dan Dialah penghukum…SUBHANALLAH…



Sambung lagi..okey, persoalannya di sini..cultural club iaitu kelab yg menganjurkan aktiviti ini fixedkan ke house tu kene buat bangsawan crite mcm mane??sume nye depends TOTALLY on us kan??kite yg create jalan cite tu mcm mane, kite jugak yg tentukan mesej yg nak disampaikan itu coraknye bagaimana..klo kite paham n kite kenal diri kite sape kat dunie ni, kite bley buat crite yg mengajak ke arah kebaikan..bukankah itu salah satu jalan dakwah??aku x salahkan sape2, in fact aku pon rasa rugi jugak sebab lambat menyedari indahnya bangsawan klo aku aku PAHAM siape aku…sebelum ini aku TAHU je siape aku..bangsawan bley jadi event yg sgt2 dinantikan klo konsep yg kite pegang BETUL..

Namun ape yg berlaku, most houses terus-menerus ‘memperjuangkan tradisi’..jadi yg tersepit adelah org di dalamnye same ade atasan mahupun bawahan, termasoklah aku sendiri..ragu2 dgn ape yg aku buat..aku dtg bangsawan ni btol ke x??aku datang bangsawan pon sebab kawan..nak jage sgt hati kawan..xnak masam muka dgn kawan..nampak mcm baikkan??namun aku x rase pon baek..dan cube pikir lagi, org yg xnak datang tu sebab ape??sebab kawan jugak ke??ape yg aku nak sampaikan kat cni, kite buatke xnak buatke kerana ALLAH ke x??klo kerana manusia, itu riak..ui, cepat2la istighfar..jd tepuk dada tanye selera, btol ke x kite buat selama ini..hanya kite n ALLAH je tau niat kite camne kan??

Emm rasenye tu jela ape yg aku nak kongsi..sebarang pendapat atau bidasan dialu2kan..maaf jika penulisanku mengguris hati sesape..takku berniat..







0 pEsAnAN: