Saturday, March 29, 2008

salahkanku jgn salahkanmu..


Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

hati..simple word ni tp byk bende perlu tahu pasal hati..tau x kat mane hati kite??klo secara biologinye, sume tahu kot..namun ALLAH dah sebut dr dulu dah lokasi hati ni..

ALLAH BERFIRMAN:
'Maka tidak pernahkah mereka berjalan di bumi, sehingga hati(akal) mereka dapat memahami, telinga mereka dapat mendengar?Sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang ada di dalam dada..'
-Surah al-Hajj ayat 46-


tertarik dengan rangkap ini dan dalil ini semalam..kesempurnaan penjagaan hati membimbing kesempurnaan elemen dalaman yg lain iaitu akal dan nafsu..sempurnanya hati apabila hati itu bersih..ouch lagi aku!!bagusnye aku join MYC, memang byk bende aku terase..klo x terase memangla hati batulah aku ni!!hati lagi..tengokla betapa hati ni sgt diutamakan..xpela, kite kena belajar dan amalkan..kuberpesan untuk diriku sendiri sebab aku sayang diriku!!hehe~

lagi, kite kene ubah diri sendiri untuk mengharap perubahan pada org lain..back to my older post pasal 'jodoh' dulu, kite kene jadi baek untuk mendapat teman yang baek..tp luaskan fikiran jap..berkawanlah dengan insan yg baek, dengan masoknye kite dlm lingkungan ini insyaALLAH kite dpt 'join' program yg baek..maka program ini, dan insan yg terlibat dlm program inilah yg dpt membentuk kite..maka pilihlah kawan dengan pandangan hati yg bersih, bukan mata, akal wa nafsu..pesanan untukku~

td aku p rayau frenster, jumpe plak dgn situasi ini..senang giler melafazkan kata rindu pada insan yg blom tentu jd sebahagian dr dirimu..buat buletin ckp i miss u kat pakwe la makwela..owh nak show off la diri sendiri dah 'dimiliki'??x rase gedik ke??kenape??sebab nafsu..taula manusia xdpt kunci nafsu, namun usahalah nak kawal nafsu..untuk bercakap pasal ini, maka aku bukanlah org yg terbaek..kadangkala, aku buat jugak bende yg x elok wp aku tahu dan sedar itu salah..sebab ape??nafsu..

hah!!pegilah salahkah nafsu sendiri..nafsu je yg salah,ye dak??diri sendiri x salah ek??sape punye nafsu entah..cubelah salahkan diri sendiri yg x didik hati!!bukankah penjagaan hati yg baek membimbing kpd penjagaan akal dan nafsu??lagi, aku berpesan untuk diriku sendiri..klo ade yg nak amek kata2 ku ini, silekan...

kurang 2 bulan lagi sayang..ko studyla betol2..ko watni bukan untuk sesape, untuk dirimu jugak dan dibagi kepada org disekelilingmu..tolongla AKMA!!ko belajarlah leklok ye..hah!!puas dah aku salahkan diri sendiri..tp x cukupla penyalahan diri sendiri ini..byk lagi!!hek3!!aku ni memang hampeh sket..bajet sket!!byk kot..huwa3!!hah korang!!jom salahkan diri sendiri..kui3!!


0 pEsAnAN: