Saturday, April 26, 2008

..dari mane bahasa ni wujud??..


Firman ALLAH:
'Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya ialah penciptaan langit dan bumi, perbezaan bahasamu dan warna kulitmu. Sungguh pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang yang mengetahui..'
-Surah Ar Rum ayat 22-

salam..

alkisahnya, dulu tym kecik2 aku selalu berfikir, camne la aku bley pandai ckp sarawak.. memangla org kuching tapi mcm mane bhs ini bley dtg sebenarnya..klo org tanye aku, aku rase aku x dpt jawab kot sebab aku pon xtau jawapan nye ape..hahah!!jadi jgn tanye aku tau..sesungguhnya, itu adalah perbuatan yg sia2..aku x kan pandai jwb punye..tanye org len la..kui3!!

selalu gak berfikir, nape bhs indonesia tu cam len sket dr bahasa melayu..filipin gune bahasa tagalog..'puk pang mai??'wahaha!!sekati aku jer ckp..jgn tgok jauhla, kat malaysia ni pon dah byk bahasa yg kudengar..pastu jgn lagi lari jauh sgt..tgok je kat sarawak tu..pelbagai loghat bhs kami gune..bhs cine terbahagi lagi dgn cina itu cina inila, bhs iban la, bhs melanau la, bhs spaoh la (eh??pulak..), bhs tamil la, bhs bugis la, eh mcm-mcm ade..

contoh-contoh bahasa sarawak:


'kitak polah apa??'
'awak buat ape??'

kamek suka kaler engkodok..
saya suka kaler purple..

Dayang, kitak dah makan tek ka??
Dayang dah makan ke??

order milo sigek pake kamek..
order milo satu untuk saya..

nya nang ngegeh dari dolok..
die memang mengada dari dulu..

udahla, ya jak takat tok..
sudahla, itu je untuk kali ini..


huhu!!itu antara bahasa2 kami..klo korang rase pelik, xyah sembunyi2..memang pelik pon..aku rase bertuah sebab tahu bhs pelik ni..korang pon harus rase bertuah sebab tahu bhs negeri memasing..gapo??mung ni!!kui3~itu je aku tau..

dan pertama kali aku bace ayat ni, aku sgt terpegun..owh ALLAH dah berfirman pasal bahasa dlm Al-Quran..dulu selalu sgt aku pikiaq pasal ni..memang complex la..try korang ckp2 bhs yg entah pape kunun nak lahirkan satu lagi jenis bahasa, org len genti x paham punye..jadi, mcm mane org dulu2 paham dgn bhs semua ni??

Konklusinya, inilah kekuasaan ALLAH..maka itu,
bahasa Melayu dikenal sebagai bhs lingua franca tym perdagangan dulu tu betol2 ke lahir tym perdagangan??camne diorang tahu??Sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui camne kepelbagaian bahasa ni bley timbul..rasenye mengetahui lahirnya bhs2 ni semua adalah di luar kawalan manusia..

wallahu'alam..


0 pEsAnAN: