Wednesday, April 16, 2008

..pengetahuan manusia sangat terbatas..


"eh, kak Akma ambek further ke??'' kata seorang adik kepadaku...

''la, Akma ambik Further rupenye, mantap giler!!''kata seorang kawanku pula..

''akak nampak macam sempoi giler, x nampak mcm org ambik further,nmpk mcm muke chem2 jer''..adik tu tambah lagi..

''a'ah mcm org len, nampakkan muka further diorang??''tmbh kawanku pula..




aku tercengang..hah!!muka Further??camne muke Further??ape yg membuatkan aku ni mcm muke chem??sudahlah chem tu payah bebeno aku nak minat..ape sempoi yg diorang ckp tu??mantap ke ambik further ni??warghhhhh..ape ni??

sungguh, mungkin aku sempoi sebab x bawak buku 24 jam kot, n x jadi kiasu kat RC dengan kalkulator nye..mungkin jugek aku x memiliki kalkulator grafik untuk mengesahkan curve sketchingku mcm mane..ingin kuutarakan di sini, kemantapan further bukan atas kegeniusan seseorang itu namun kerajinan yg tahap melampau..maka aku menyoal diri ku sendiri, jadi mantapkah aku ambek further ni??aku x rajin pon~

memang further ni subjek yg sangat mencabar..sangat menjadi ketakutan sesetengah pelusuk pribumi KOLEJ ini..namun, aku ambik ni atas dasar minat yg mendalam dalam ilmu hisab..aku x mantap!!aku minat, dan aku x perfect pon dalam further ni..jadi, aku x mantap!!namun usaha menuju kemantapan maseh menebal..doakan~

berdasarkan dialog di atas, ingin kusimpul..kita ni x bley expect org tau kite mcm2, every single thing about us..kite sendiri pon bukan nak tau sangat pasal org lain kan??so, paham2lah klo org tu xtau kite ni mcm mane..sebab kite sendiri pon xtau org laen mcm mane..kite same2 manusia..same2 melalui kehidupan di alam fana ini..oleh itu, bertuturlah dengan perkataan yg baek, sebab kite sendiri jer yg mampu mengemudi gaya pertuturan kite..fikir dulu sebelum ckp, kaji dulu sebelom gurau..
takot2 teman komunikasi kte terasa ke ape ke kan??eh, tpkan bukannye maksudku ape yg diorang ckp tu aku terkesan..langsung x..hanya nk memberitahu ketidaksempurnaan manusia dalm mengetahui segala benda kat dunia ni..pesanan khidmat masyarakat~


Firman ALLAH:
"..dan ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia..."
[Al-Baqarah: 83]

0 pEsAnAN: