Thursday, April 17, 2008

..Kaulah Maha Memberi..


salam...

sungguh, malam ni bukan plan ku untuk mengarang entri baru..sebab rasa besarnya kuasa ALLAH itu aku menulis..SUBHANALLAH..

malam ini, aku tidak lepaskan peluang untuk pergi 'meraikan' Garnival anjuran house of Garnet sempena EWG diorang..ditemani atiqah, dayang n wit kami menyusuri jalan yg penuh gelita..harapnya hati kami tidaklah segelap suasana ketika itu..cahaya keimanan selalu kami damba untuk mengemudi kehidupan yg penuh ranjau ini..amin..

setelah menghiburkan diri melihat aktiviti 'siapa cepat makan aiskrim' (wp x nampak sebenarnye, rabun+cahaya yg malap), aku dan atiqah x lepaskan peluang jugak menjamu brownies..niat xnak berhutang tapi terpaksa gak sebab langsung xde duit kecik..tym tu aku hanya ada RM50 jer..dayang xtau g mane..makanya, huluran RM50 itu x disambut oleh org yg menjual..terpaksa aku letakkan balik ke dalam beg begitu sahaja tanpa memasukkan ke dlm dompet terlebih dahulu..teringat pesan mak, 'janganlah letak kat dalam poket, letak terus dalam dompet tu'..(dlm bhs sarawak ler..)..tp aku rase xpela, ini bukan poket ini beg, ok kot..hehe!!

setelah dayang telah dikenalpasti dimana, aku meninggalkan tiqah kerana die pon nak join dayang masok rumah hantu..aku memang nk balik trus sebab ade janji ngan atiqah sorang lagi nak study further kat surau..maka baliklah aku sensorang dgn ditemani alunan nasyid yg menghiburkan..emm, hiburan lagi!!

g surau, tgok atiqah belom dtg lagi..hanya ade Sal je yg tgh membaca novel Syahadat Cinta.. maseh kat Garnival kot rasenye atiqah ni..jadi ku bukakla dulu buku itu, 'Aku Terima Nikahnya' dan menyambungkan pembacaanku..best buku ni!!tapi pembacaan ku terhenti kerana Sal ingin berkongsi sumthing dr ape yg die bace pasal buku tu..menarik jugak buku tu..pemikiran sang penulis pada Islam amatlah berlainan dari pemikiran manusia sekarang..namun, insyaALLAH x lari dari jalan kebenaran Islam..

entah kenape, tetibe aku rase mcm nak bukak beg n study after cerita Sal habis..bukannye menyambung buku ATN itu..niatku terhenti kerana note RM50 tiada di dlm beg..alamak!!betol2 ke aku masokkan dlm beg ni??tercicir ke??selak satu2 kertas yg ade, dompet pon aku dah selongkar, pendeknye aku n sal menggeledah habis beg ku itu..takde, memang takde..maka Sal pon ckp, 'xpe, jom kite pegi cari kat tempat kak akma jalan tadi..' aku mengikut je ape yg sal ckp..maka, terpaksalah aku g balik GH tadi..sal mengikutiku dari belakang..

namun hatiku sempat bermuhasabah, klo x jumpe ni memang bukan rezki aku..memang ujian ALLAH nak tgok sejauh mane aku mampu tahan..sebelom tu memang aku terpikir, sabtu ni nak g Cameron Highlands lagi for trip Greenthumb tu, duit dobi x langsai lagi..RM50 tu bley buat mcm2..tapi, nak wat camne klo dah hilang..aku ingatkan diri aku balik..semua kat dunia ni milik ALLAH, termasoklah diriku sendiri..pasrah, memang x jumpe pon duit tu..

kembali semula ke surau dan sal meneruskan perjalanannya ke chalet..aku try check lagi kot2 aku terlepas pandang ke ape..tapi xde jugak..xpela, memang bukan rezki aku..klo ade yg jumpe aku halalkan dunia akhirat..sorang2 kat surau, jadi rasenye aku perlu balik sebab atiqah x muncol2 lagi..kukemaskan beg ku dgn barang2 yg bersepah..baru jer nak 'membangunkan' diri, Ya ALLAH!!pandanganku tertumpu betol2 pada duit RM50 di sebelah ku!!Ya ALLAH, ape yg sedang kau tunjukkan sekarang??aku xtau nak describe mcm mane perasaan aku tym tu..besarnya kuasamu Ya ALLAH!!meremang bulu romaku kala itu..dan, atiqah pon muncul dlm kemalapan suasana surau ketika itu..kuceritakan padanya ape yg telah berlaku memandangkan die bertanya, kenapa aku berubah wajah..

Ya ALLAH, sungguh nikmatmu sangat banyak namun aku sering terlupa..kumeminta itu dan kumeminta ini..jarang sekali kubersyukur atas nikmat yang telah Kau kurniakan..jarang sekali aku manfaatkan nikmatMu..betapa byk yg aku gunakan untuk yg sia-sia..sungguh Kaulah Maha Memberi..syukur Ya ALLAH!!janganlah kau palingkan hati-hati kami..amin..

Firman ALLAH:
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?.."
-Ar-Rahman (55:55)-

0 pEsAnAN: