Friday, May 30, 2008

..tarik nafas panjang2 before bace..


salam..

dunia blogging di KY sering dibicarakan sejak dua menjak ini..aku pon kurang pasti untuk berbicara pasal situasi ini dr sudut mana..malaz jugak nak ulas coz i'm not a perfect writer to express all this things..yg aku tahu, aku hanya menulis dan xnak melampau dalam menulis..selebihnya biarlah org lain yg menilai mane satu yg merapu mane satu yg x merapu..depends on the readers..hati manusia, lain2 ceritanya..

kadang2, situasi yg berlaku sejak dua menjak ini membuat aku tawar hati untuk bercerita..teragak2 untuk berbicara..berkira2 untuk menulis..rajukkah??emm, hatiku, merajukkah??entahla labu..aku ni bukan kaki rajuk, senang2 untuk meminta pujukan..tp aku ni ada penyakit ala2 paranoid..berfikir sgt apa yg org sekeliling bakal katakan..hahha!!tula, sedikit sebanyak bende2 gini bley membuat aku berprasangka pulak..istighfar la aku~

Firman ALLAH:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah daripada perasaan prasangka (buruk sangka), sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu ada dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian daripada kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang daripada kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Oleh yang demikian, bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha penerima taubat lagi maha pengasih sayang.”
[49:12]

prasangka..teringat plak situasi di mana aku dan ili (secretary SC) di interview oleh Puan Rog atas sebab satu perkara yg beliau kira salah dan melanggar undang2 kolej..ape tu ek??hehe!!ala, common mistake pelajar KY..menempah kereta sapu!!natijahnya, kami kene panggil..ade lagi org len tp biarlah x diketahui namanya, x masok cerita pon..

Puan Rog ckp,

''Kadang2 kite perlu berprasangka buruk pade org ni untuk keselamatan diri..''

emm..aku naek hairan, kenape Puan Rog ckp begitu??mane bley berprasangka sesuki lagi2 yg buruk, pd fikirankula..ajaran ape plak Puan Rog nk kestau ni..

die menambah,

''fikirkan situasi sekiranya korang 'diapa-apakan'..''

emm, btol jugak ape yg beliau katakan..tapi, betol ke method begini??maksud aku, xde care yg lainkah untuk menjaga keselamatan diri selain dr berprasangka buruk??klo tempah taxi, terjaminkah keselamatan??knape klo tempah taxi x bley nk berprasangka begini??isy musykil alam..

dan, aku menemui satu je method len..kolej, sediakanla kembali bas g tanjung malim..huk3!!sbenanya aku nk g tanjung malim ni..wahaha..~sudah, inilah kemuncak merapu aku..mari terus merapu...hehe!!


papa chew (my tutor yg sgt baek~) sering menjadi 'driverku' bile keinginan g tanjung malim memuncak..kui3!!kdg2 aku kesian gak dgn papa chew!!nk g tanjung malim ja, rujuk dia..tapi, dr cnilah papa chew kenal aku~weee!!ade hikmah di situ..papa chew,tq2!!

sbenarnye, sebelom papa chew kami ada 2 lagi tutor..puan kat dan miss lam..tp,bertutorkan papa chew aku rase plg indah..kmi ni byk jugak kes ngn puan kat dulu..huhu!!miss lam, jgn cite la..mgkin lgsung x mesra..kami ni yg lengai kot..tp klo dgn papa chew aktif la pulak..heheh!!aku salah seorang yg aktif..dayang ape tah lagi!!oppz,sorry kak day!!hehe~

situasi bersama puan kat dan situasi bersama papa chew sgt2 berbeza..dulu, tym tutorial ja takot2 nak pegi..selalu berdoa xde tutorial..perasaan x best kami ni terbawak2 tym balik semula ke kolej klo ade cuti panjang..tingat perbualan aku n najib dulu di lapangan terbang mahupun di dalam kapal terbang..salah satu sebab yg menyebabkan kami x sedap hati nak balik semula ke kolej adalah tutorial bersama puan kat..jahat kan kami??takotla masok tutorial, betol!!x tipu korang..pressure giler kot..belom jumaat lagi (mase tu tutorial hari jumaat), takot nk g tu dah menjalar..x tahu nape..huk3!!

tapi mase puan kat bersiap sedia untuk berpindah, tetibe mcm lega sebab tampuk tutorial dipegang pula oleh miss lam..mungkin ade yg x kenal cikgu ni, miss lam kejap je kat kolej ni..x tahu nape die pindah..aku pon lupe camne wajah die dah..huhu!!dan, selepas itu datanglah seorang hero bernama papa chew..kuingatkan die sangat serius rupanya tidak sama skali..first tutorial lagi, keadaan dah bising dgn gelak ketawa kami..papa chew, tq sebab perasaan gundah dan takot kami telah tertampung dgn kemesraan papa chew..sungguh, ku bersyukur sebab berkesempatan melalui dua situasi tutorial yg sgt berbeza tahap moksya (eik??moksya lagi~)..

sebenarnya apa yg nak aku state kan cni ialah, inilah salah satu coretan merapu..wahahahah!!kepada sesiapa yg x tahu ape itu merapu jd bley la mengambil coretan ini sebagai contoh..!!heeee~jadi readers, klo ade yg baek ambekla, klo xde yang baek buang saje jauh2..sorila, buang mase korang je bace, kan3??memang, aku ni jahat!!kan,x baek jadi jahat ni..huhu~maaf!!

Firman ALLAH:
'ALLAH tidak melarang kamu berbuat baik terhadap orang-orang yang memerangimu dalam urusan agama dan tidak mengusir kamu dari kampung halamanmu. Sesungguhnya ALLAH mencintai orang-orang yang berlaku adil..'
[60:8]


wallahu'alam..

0 pEsAnAN: