Monday, September 15, 2008

further maths dari pandangan saya..



Salam..

Hari ini saya singgah la kejap kat blog ajah..die cerita pasal further maths..emm, subjek killer bagi sesetengah orang..mungkin bagi saya jugak tapi rasenye not that killer, sebab saya sangat enjoy belajar further...=)

memetik salah satu shout budak pacat2 (entah sapela budak ni..):

xnak xdpt fly dsbbkan further semata-mata...
so, saya amek jalan senang, drop terus

Saya ni bukanlah terer sangat further..dapat D je pon further hari tu..tapi entahlah, saya puas sangat membuatnya..komponen grade pon agak terok gak..tapi saya sendiri yang tau saya memang buat yang terbaek hari tu..especially kertas pure, tapi tak tau la..mungkin tersilap pandang ke ape, jawapan nye tak memenuhi citarasa penyemak kot, tak tahulah..takpelah..sudah membuat dengan sungguh2, kita redha apa yang ALLAH dah bagi...itulah yang terbaek buat saya..

Tapi ini bukanlah penghalang untuk saya menasihati para juniors kami yang maseh ragu2 ataupun memang dah drop further..apa2 pon, semuanya terpulang kepada diri memasing, kalau sanggup take risk, buatlah further..tapi further bukan mengundang risiko sahaja tapi keseronokan..seronok belajar further!!

memang ada betolnya, takot tak dapat fly sebab further terok..susah jugak kalau dah ade persepsi begini..entahla, saya memang tak pikir pon pasal ni dulu..yang saya tau, saya minat maths dan saya kene jugak berkorban demi subjek kegemaran saya ni..usaha berada di tangan saya, rezeki berada di tangan ALLAH..kalau ALLAH dah tuliskan rezeki anda dapat fly, insyaALLAH dapat..tapi itula, usaha dulu sungguh2..

sekali lagi, saya memang rasa tak layak untuk menasihati para juniors due to my further yang tak memuaskan sangat..tapi saya syukur sangat2 sebab, alhamdulillah semua budak KPM yang amek further takde yang tak lepas..semua dapat mengorak langkah ke UK, insyaALLAH..walaupun saya sendiri tidak dapat melanjutkan pelajaran ke universiti pilihan kerana further, tapi saya puas dan saya yakin rancangan ALLAH lah yang terbaek..

apa2 pon, terpulang kepada individu, nak amek ke tak..tapi ingatlah, kalau tak amek further pon, still uolz kena struggle giler2 for other subjects..just kalau amek further kena double up your effort..tapi kalau saya yang lambat tangkap dan blur sikit ni kene triple miple kot..huhu~

takpelah, korang buatlah keputusan yang terbaek..further sangat best, sangat2 walaupun result saya je yang tak berape nak best..huhu~

tata~



10 pEsAnAN:

Anonymous said...

Em, psl fly atau xfly tu semua ditentukan oleh-Nya... Sebab Allah dah tentukan yg terbaik utk kita..mgkin bg kita, fly ialah yg terbaik, tp Allah lebih tahu..
bg saya, yang penting, usaha sungguh2 dulu.. hasilnya, biarlah Allah yang tentukan...
.
rujuk http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=98&thread_id=2013&rowstart=0

aKmA said...

kak pacat..

itula pasal..tak amek further pon blom tentu bley fly..yang penting usaha bagai nak mati dulu..heheh~

nanti ajar sy tau even laen2 uni..mahu struggle giler2..takot deyh..sorang2 kat lecture hall budak maths malaysia nanti kot..huhu~

Anonymous said...

IA, kita same2 usaha..hu~ moga2 dipermudahkan kita utk paham n proceed.. mak cik, rsenya sya dh bg semua notes n solution colin dant utk mechs n stats.ade yg x tercopy ke hr 2? xprasan beta..

aKmA said...

hoho~

ye ker??ha3!!a'ah ler..ade2..ingatkan pure aje..baek3!!mari berusaha..!!

ajah amekla sampai PHD..sy xnak plan smpai sane..nk balek msia..ha3!!harap2 dipermudahkan jugak study ni..ameen~

takot gak sbenanye..ujian2 ketakutan ni..huhu~

Anonymous said...

kak akma..xtau napa sy nangis bc entry ni. hua3.. sebab 1st time rasanya kak akma buat post 'matang' kot. ha3.
atau sebab result trial yg sgt teruk..ter drag emosi bila cakap pasal fly xfly nih.. flyyyyyyyyy

sempat lagi kan kak, nk bertaubat?

aKmA said...

nova!!

kenape nanges plak??hu3!!kamu ni emosi sangat kot..hek3!!

tula, saya kecewa sebenarnya sebab orang kaitkan xdapat fly kerana further..further tak besalah langsung,yang bersalah diri sendiri, usaha tu yang penting..hu3!!

tapi itula,memasing tahu kemampuan memasing..kalau rase mampu dan yakin, teruskan..ingat,mane2 pon subject tetap susah..hu3!!

dan chemistry itu sbenarnye yg x meng'enjoykan' sy..maen telan je belajar..even gradenye ok sket dari further, tapi further saya tetap puas..heheh~

ape2 pon, buatlah yg terbaek ye cik nova!!pasal fly tak fly,serah kat ALLAH..yg penting usaha,dr usaha itulah ALLAH nilai..bukan bermatian2 nak fly..hu3~

taubat ape plak nova??huhu!!mari same2 berusaha!!pulun giler kat uni ni,tebus sgale..insyaALLAH~

Anonymous said...

huhu.
sy pun tatau nape sy sunggoh beremosi sejak akhir2 ini. jewang katakan~~ wa3

btw kak kema, (rahasia antara kita jek tau)
sy selalu mimpi ular sejak akhir2 ini.. hak3..dalam maksudnya.

saya mahu terbang!

aKmA said...

nenek~

apekah kaitan dengan mimpi ular??saya tak paham..lagipon sy jarang nak blajar tafsir2 mimpi ni..ha3!!

ape maksud nye cik nova??heheh~

Anonymous said...

haha.tu kak akma kena rajin2 cari.

ahak3.sakit perut saya. try la cari ye. da sampai belfast pon xpe. huhu.lambat gile kalo camtu.~

ramai org tau la.. cari!
hw utk akak!

wa3..adik ngarah akak~

aKmA said...

" TAFSIR MIMPI"

-Jika bermimpi digigit ular, maka pertanda akan mendapatkan pasangan hidup.

-Jika bermimpi melihat ular yang banyak, maka pertanda akan mendapatkan kebahagiaan yang tak terduga.

-Jika bermimpi dikejar ular, maka pertanda ada seseorang yang mencintai Anda.

-Jika bermimpi melihat ular masuk rumah, maka pertanda akan kedatangan tamu yang membawa kebahagiaan.

-Jika bermimpi melihat seekor ular naga, maka pertanda akan mendapatkan keberuntungan atau mendapatkan seorang anak yang bijaksana.

-Jika bermimpi dikejar seekor ular naga, maka pertanda akan mendapatkan rezeki.

-Jika bermimpi melihat ular naga yang sedang tidur, maka pertanda akan mengalami kerugian dalam usaha.

-Jika bermimpi dililit ular, maka pertanda akan melaksanakan hajat.

Orang tua- tua kata, mimpi ular bermakna ada orang nak datang meminang..

sumber:http://aliss04.blogspot.com/2004_09_01_archive.html

cik nova, saya siap search lagi ni..rupenye!!selamat2..jangan lupe jemput tau!!yeah, suke!!=)