Friday, October 24, 2008

QUEENS CHENTAKU

~THE QUEEN'S UNIVERSITY OF BELFAST~

salam2..

bertemu lagi Jumaat..tido belajar,tido belajar (ganti pejam celik..), dah masok Jumaat kelima nampaknya saya dan rakan-rakan di Belfast ini..huhu!!esok harus kami cuti, dan jemputan ke open house maseh ada lagi..ha3!!seronok2, dapat makan free..tujuan lain, merapatkan ukhwah sesama warga2 Belfast jugak (kenyataan standard..)..

dan memang saya jangka, assignment minggu kedua saya memang agak tak best..arghh, markah tak best!!harus saya berusaha lagi!!tapi, tengok assignment baru minggu ke4 ni, makin horror nampaknya!!mencabar sungguh..khamis depan pon, P.Norrington nak buat class test untuk applied..bayangkanlah, ada 20 soalan, tapi markah penuh hanya 10!!dan markah ini akan dengan sukacitanya bakal ditambah untuk final semester kami...=(

Mari saya cerita sedikit pasal sistem belajar di sini..namun, rasa macam fokus untuk maths banyak la sebab saya ambik maths..entri khas untuk yang tegar membaca selok-belok belajar di sini..bagi yang malaz pulak, baca title dan tengok gambar aje..hehe~

*saya ambil 3subjek kat sini..PURE MATHS, APPLIED MATHS, dan STATISTICS..dan diumumkan tiadalah pelajaran elektif-kolektif untuk Queens..macam uni laen (mungkin certain aje..) kena ambik subjek elektif untuk tambah kredit mereka..tapi, Queens tak mengamalkan sistem begitu..hanya berpandukan exam final dan assignment sahaja..tapi tutorial dan kuliah kena datang!!hehe,mestilahkan..masa ni la kena kuat bertanya, sebab lecturer ade di depan mata..untuk kelas APPLIED dan STAT , kakak postgrade yang ajar..mereka sangat baek!!canteq pulak tu..hue3!!


~school untuk bebudak biology, medic dan pharmacy~


*assignment jangan harap takde dalam minggu tersebut..harus setiap minggu ade okies!!tempoh membuat hanya seminggu je..terimalah cabaran ketika menjawab soalan nya nanti..kenapa cabaran??susah!!kadang2, subtopik tak masok lagi, soalan subtopik itu dah muncul dalam kertas soalan..jadi, kena bersungguh2 dan cari alternatif macam mane nak buat..memang selalu perkara begini berlaku..tapi kalau lihat dari sudut positif, soalan itu boleh membuat kita lebeh berfikir dan tidak terlalu bergantung pada penyelesaian orang laen..kite kan belajar, salah pon tak ape..asalkan tahu 'belajar melalui kesilapan..'..

*lecturers kat sini akan bagi satu hari khas untuk sesiapa aje yang nak bertanyakan ape2 aje kesusahan yang dialami semasa study di sini..benda alah ni dipanggil 'SURGERIES'..ala2, pembedahan gitu..ala, term die aje..jangan gabra!!datang tak datang tak kisah..kalau nak, datang..kalau taknak, tak ape..setakat ini, saya tak pernah pergi lagi sebab saya memang hampeh!!masih takut..ha3!!


~school untuk bebudak chemistry dan chemical engine~


*setiap orang jugak ada personal tutor memasing..biasenye pihak queens akan arrange, malaysian akan disatukan dalam tutorial tersebut..tapi ikut course lah..memandangkan saya seorang aje terkontang-kanting bersama maths di sini, maka tiadalah teman se'personal tutor' saya..boleh jumpe die kalau ade masalah..study ke, life kat uni ke..personal tutor saya, Paul Delaney..die sangat hensem!!!tua2 pon hensem lagi..cess!!

*dalam seminggu ada 15jam untuk pergi kuliah dan tutorial..setiap subjek ambek 4jam, dan tutorial masing2 sejam aje..tapi memang lepak la kot masa nya..tak macam uni laen yang terlalu pack jadual..harus kubersyukur!!
start kelas pulak paling banyak pukol 10 pagi..saya hari2 pulang pukol 1 petang..cuma hari isnin aje, pukol 4 harus pergi ke tutorial statistics..


~school saya kat main building..tu pasal jauh sedikit..hue3~

*kokurikulum kat sini tak wajib..kelab2 pon tak..jadi, sukahati anda nak masok kelab ke tak ke..saya masoklah jugak..itupon satu je..Queen's Malay Club..mungkin ini kelab wajib..kui3!!saya tak berapa gemar untuk bercerita pasal sukan-mukan ni..jadi, kalau nak kurus tanpa masok sebarang sukan, anda kena rancang sendiri!!huu~

*seperti mana saya selalu potpet dalam entri sebelum2 ini, jarak masa ke school saya 'hanya' 15minit sahaja..amboi, hanyalah sangat!!diorang laen mungkin 5-10 minit je kalau jalan pergi school..laenlah kalau saya berlari pergi ke school, mungkin ambil masa 5 minit aje..takpe2, inilah masa untuk exercise!!=)


~perjalanan ke David Bates Building~


*istilah kantoi mase study pulak..emm, memang ade kedengaran yang kantoi..saya pon takot nak bercerita pasal benda ni..tapi harap2 kite kena alert lah, datang UK nak belajar..usaha aje dulu, kantoi belakang cerita...kalau rase usaha tak cukup, kena buat sesuatu..nasihat khas untuk diri sendiri..huhu!!saya lebih berdikari di sini..yelah, nak tanye kawan pon susah, nak tanye senior pon diorang sibuk jugak (takut mengganggu..), jadi kena struggle!!tapi saya tak berapa kiasulah..huwaaaa!!

*Belfast tak ade bil air, tapi elektrik agak mahal sedikt lah..huwaa3!!rumah2 murah, maka sekiranya ada yang nak tinggal di hall, baek jangan..sewa aje rumah, dapatlah jimat sedikit..lagipun dengarnye, jarak hall ke school agak jauh kalau compare dari rumah..mahal jugaklah tinggal kat hall..huhu~


~salam ikhlas dari kami, warga2 muda belfast..hehe~


itu aje rasenye.
.nanti kalau ade pertambahan, insyaALLAH akan ditambahkan..hue3~


0 pEsAnAN: