Saturday, November 15, 2008

usrah


salam...

terpanggil untuk berbicara di sini kerana telah mendapat sedikit kekuatan untuk membincangkannya..namun tidaklah sempurna kekuatan yang ada kerana saya sedang membinanya..hu2!!

usrah tunjang tarbiyah..kerana ia tunjang tarbiyah saya banyak berfikir berkenaan dengan perkara ini..pernah diajukan kepada rakan-rakan persoalan itu dan persoalan ini..adakah baek untuk saya itu atau ini..saya buntu dan sangat memerlukan apa yang terbaek untuk diri kerana saya di persimpangan..hati yang masih mencari..

namun sudah takdirNya saya di bumi Belfast..saya melihat, mengalami, dan mentafsir..suasana usrah yang aman..tiada balah, sangat tenteram..walaupun melibatkan diri dengan 2 usrah namun hati saya tenteram kerana suasana di sini sangat berbeza dengan apa yang saya dengar di luar sana, dan apa yang saya takut bakal terjadi kepada diri sendiri dahulu..

dua usrah ibarat satu keluarga..tiada perselisihan yang agak 'dicanang-canangkan' sebelum ini..saya semakin gembira menghadirkan hati ketika berada di dalam halaqah..

kakak 1: korang betul ni, kalau rasa terbeban dengan dua usrah cakap tau..
kakak 2: eh2, korang okey ke kalau ade 2 usrah ni??kalau rase macam penat ke, cakap je kat akak..

begitulah antara maksud dua insan yang mengerti..mereka berusaha untuk tidak membebankan..mereka bekerjasama untuk menuju matlamat kerana matlamat mereka adalah jelas..ikhlas adalah kunci segala..kumohon itulah di dalam qalbu mereka, dan qalbuku jua..insyaALLAH..

tertarik dengan sepotong ayat yang di ambil dari blog ini:

"lapangkanlah hati untuk memahami. Usah cuba memahami dari minda yang sudah sedia prejudis.."
(maaf tanpa kebenaran pemilik blog!!he2!!)

usrah adalah untuk membaiki diri bukanlah sekadar mengumpul ahli..hikmahku di bumi Belfast, aman. Namun ujian untukku datang dalam pelbagai bentuk..syukur dikurniakan ujian..tiada ujian, tiada sayangNYA!!sungguh ALLAH lah Yang Maha Mengetahui..sucikanlah hati kami ikhlas untukMu Ya Rabbi..

..If we clean our hearts and take good care of it, wherever we go, we would feel at peace..
..hadirkan hati dalam usrah dan bukannya jasad semata-mata..


ini monolog dalaman saya...peace2~




2 pEsAnAN:

Anonymous said...

alhamdulillah...akak gembira dengan sikap ini..masyaAllah..semoga thabat (tetap) dan sentiasa di dalam rahmat..

(damai dan aman ye belfast? hehe...lagi la rasa nak pergi sana) adakah sekadar ckp2 kosong..atau mmg akan diusahakan?...akma..belikan tiket flight..akak pegi sana...mueskeskeskeskesk

aKmA said...

kak zaf!!thabat wal murunnah ye kak??hehe..waa,jomla g belfast!!kak zaff harus pergi okey!!jomlah..huwaa..jgnlah terperap kat mainland aje...turunlah northern ireland ni..saya takpe terperap, x kaye mcm kak zaff..kui3!

klo tiket bas bley je sy nk beli..=)