Wednesday, December 03, 2008

.:IKHLAS DAN IMAN:.

emm, baru sebentar tadi bersembang-sembang dengan kakak di YM..topik biasa, cerita ana dan rina..tidaklah saya jemu mendengar cerita mereka berdua ini..khabarnya semakin nakal..aduih~

kakak:
muhd nunina
nina

saya:
tak paham

kakak:
kalau die nakal namenye muhd nunina


saya:
eh jangan..nanti betol2 jadi lelaki
susah,
kesian nurina

[lupe cakap, conversation di atas adalah dalam bahasaku, bahasa Sarawak]

fuh, saya tak setuju panggilan nama lelaki untuk anak saudara pertama saya itu..perempuan tetap perempuan biarlah nakal mane sekalipun..budak-budak biasalah, satu hari nanti takkan nakal dah..mungkin seayu saya bile dah besar nanti..


~lentok aje kepala makcik ni..adeyh!!~


emm, teringat pulak request kak linda (mak usrah kami..) untuk carikan nama best2 untuk anak keduanya yang insyaALLAH bakal menyusul bulan ini..saya dah siap kasi nama on the spot kat dia dah masa dia request tu, tapi kak linda gelak aje..adui~

'Kak Linda, saya cadang IKHLAS..',pintaku..

Kak Linda tengok saya, tak mengerti..yelah, jarang-jarang yang kasi name anak IKHLAS..hehe!! tapi saya suka sangat nama tu..IKHLAS, murni kan name itu??takpelah, nanti saya kasi nama anak sendiri IKHLAS..takyah gaduh-gaduh..=)

baru-baru ini jumpe pulak kembar si IKHLAS, IMAN di Belfast Islamic Centre..comel bangat!!name IMAN pon saya suka!!entah kenape saya gemar sangat word2 ini..mungkin sebab maksud die kot..kan??IKHLAS rasenye pernah jumpe dulu, adik saudara anas tak silap..jumpa kat Musolla As-saad..ke saya salah dengar name die??tapi insyaALLAH name die IKHLAS..=)


~IMAN di riba atiqah..maaf, atiqah tak masok picture..hek3!!~


ismi IMAN..fuh, bapak tak paham bile die cakap Arab dengan lajunya..yang paling best, tengok kejelikan die mengutuk kuskus..tak paham die ngomel ape!!ha3!!tapi, samelah kite IMAN..saya pon tak pandai makan kuskus itu..kuskus dihidang semasa pilihanraya di Belfast Islamic Centre ahad lepas..

ok2, melalut pulak entri ni..kesimpulannya, saya suka IMAN dan IKHLAS..!!

DEFINISI

IMAN:

membenarkan dengan hati, menyatakan dengan lisan, dan melakukannya dengan anggota. Ringkasnya, iman ialah orang yang percaya, mengaku dan beramal.

IKHLAS:
menumpukan niat bagi setiap ibadah atau kerja yang dilakukan semata-mata kerana ALLAH dan tiada yang lainnya, hanya LILLAHITAALA..

wallahu'alam..


2 pEsAnAN:

Anonymous said...

alamak..knape muka sy ade terselit sket tu??
isk2...rasenye da elak abis dah..tp termasuk jugak..hahah

iman2, bila nk duk atas riba akak lg?
iman pun balas dgn bahasa arab..
sume trlopong..hak3 ;p
xleh jadi ni, kne blaja bahasa arab!!! huhu

aKmA said...

terselit sket??hah itulah..ambik aura kot..kui3!!

blajar2..saya dah lame meninggalkan karier berbahasa arab..fuh, menyesal tak blajaq betol2 suatu ketika dahulu..huhu~