Friday, January 30, 2009

buat-buat??

emm..semalam alhamdulillah masih ada lagi sayang ALLAH pada kami untuk mengikuti sedikit info dari seorang ustaz..sakit jugak pinggangnye sebab lame sangat..hu3!!tapi yang sedikit ini tidaklah setanding dengan kerja dakwah Rasulullah, kan??=)

banyak jugak yang ditanya, sampaikan kenal Ustaz itu padaku..sempat bertaaruf pulak tu..adeyh, redha ajolah..

"akma, kalau tak faham, buat-buat faham.."

apo ajolah ustaz eyh..takpa, tak paham cari orang laen untuk faham, kan??masih ada kudrat untuk berbuat begitu..cari sendiri pun boleh, insyaALLAH..kalau bersungguh memahami ilmu ALLAH, insyaALLAH ALLAH bagi jalan, kan??

susah kalau berpegang pada quote, "buat-buat paham" ni..sampai bile-bile pon kita tak akan faham sebenarnya..nak menyampaikan pada orang lain pun payah, sebab terikat dengan 'pendirian' buat-buat faham..

samalah macam belajar..contohnya, saya belajar Matematik ini..selalu sangat buat-buat faham, sampaikan terhuyung-hayang bila dudok exam..begitulah jua sekiranya ada yang bertanya pada diri, terhuyung-hayang jugaklah 'point' diri..tak gitu??


tapi ingat sekiranya ada yang bertanya, kalau tak tahu, jangan buat-buat tahu jugak..kalau tak tahu, jawab tak tahu..itulah level kefahaman kita..bukan sebarangan bersusah payah nak bagi orang faham..senang lagi kalau diam sahaja..


tapi, diam sahaja bukan jalan terakhir..sebaliknya, pergi balik mencari..tambahkan pengetahuan, dan teruskan bertanya pada yang tahu..insyaALLAH kita sendiri pun boleh sampaikan seperti orang yang tahu..hehe~


“Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui..”
[An-Nahl, 16:43]


dari talk tersebut,

apa yang saya dapat??banyak juga..

apa yang saya tapis??juga banyak..


ilmu jangan disia-siakan..


1 pEsAnAN:

Anonymous said...

salam akma,

alhamdulillah3x..
wah, dah bertaaruf ngan ust eh? :D

cerita la skit nnt apa yg didapati..

anyway, it'a a good entry sis. keep it up!!