Friday, February 27, 2009

macam ibu-ibu ek??

sedang jiwang-jiwang berjalan balik ke rumah, saya berhenti la kejap sebab nak melintas tak boleh kat jalan depan universiti tu atas desakan kereta-kereta yang berpusu-pusu untuk bergerak..maka bertabahlah diri menunggu untuk membuat lintasan-y..tatkala menunggu kereta-kereta berhenti dan agak lengang, saya terpandang seorang ibu (macam orang hongkong sebab mata sepet tapi bukan puan kimlah) dan anak kecilnya yang saya kira baru berusia setahun 6 bulan 8 hari (precise kan??hoho)..

diorang berhenti kejap kat jalan pejalan kaki tempat saya berpijak tu...ibu die ni sedang buat ape entah, macam bersih-bersih troli budak tu, dan budak tu dibiar berjalan sesuka hati..haish, takut jugak tengok nye...kang tak pasal-pasal pergi jalan kat atas jalan raya terus, sudahlah kereta banyak masa tu..peranan saya, tengok ajolah aksi ibu dan anak ni..

habis sahaja si ibu melakukan tugas die pon ajak anaknya ni terus berjalan, tapi anak die ni masih bermain kat tempat tadi..ibu die jalan aje tanpa mempedulikan si anak..adeyh!!tatkala itu juga, datanglah seorang gadis sunti berdiri di sebelah saya sambil menunggu jalan raya lengang untuk membuat lintasan yang sama dengan saya..dia pon terpandang-pandang anak kecil yang berlegar-legar di sebelah kami tu..adeyh, budak ni..malas dah saya nak tengok2 budak tu, pandai2lah die pergi ikut mak die jalan yang dah menonong ke depan tu..huhu~

sedang khusyuk tengok-tengok kereta lalu-lintas, tetiba gadis sunti itu bertanya dengan yakin nye kepada saya,

"is he your child?"

saya dengan wajah blur memandang gadis itu dan tengok balik budak tadi tu yang dah nanges2 kejar mak die..masa budak tu lari-lari anak ke mak die, gadis sunti itu gelak-gelak tanda die faham soalan die ajukan tadi tu sepatutnya tak perlu ditanya kepada saya..huwaaaa!!

waaaa, ape yang berada di kotak fikiran gadis ini sampaikan boleh bertanya budak itu anak sayakah??huhu..berfikirlah saya sambil tergelak sorang-sorang di sepanjang perjalanan..saya ni ade rupe macam ibu-ibu ek??hoho~


cik ana, kakak ana balik summer ni..hehe!!


yang tetiba nak update,
cik akma~

2 pEsAnAN:

Anonymous said...

huhu..post yang menarik.mungkin itu petanda kak akma bakal menjadi ibu bbrp tahun lagi..hehe

Anonymous said...

mungkin ini petanda. makanya...(sambung sendiri ayat saya)