Monday, September 27, 2010

Redha

Tak semua benda yang kita nak kat dunia ni, kita boleh dapat. Dan tak semua benda yang kita dapat, kita nak. Kan, kan?Itulah nikmat dunia.Rezeki dari Allah.

Modul Tahun Akhir sudah usai dipilih dengan yakinnya pagi tadi. Kesian advisor, Mr. P Norrington yang terpaksa melayan email-emailku yang pelik-pelik dan keanak-anakan. Sekejap email beliau nak subjek tu, sekejap tak nak. Pastu nak balik. Oh, sangat tidak tetap pendirian. Dan akhirnya 6 subjek telah pon dipilih untuk diri saya berjuang sehabis baik. Belajar elok-elok, sayang.

Untuk Semester pertama ini, 3 subjek yang dipilih ialah Quantum Theory, Partial Differential Equations dan Convergence. Belum apa-apa, cikgu Quantum cakap tadi, ada sorang pelajar fail untuk subjek ini tahun lepas. Kalau fail tahun akhir ni mana boleh proceed dah. Ya Allah, saya cuak dah. Belajar elok-elok, sayang.

Mohon hati ini sentiasa redha dengan ketentuan Allah. Semat dalam hati, Allah hanya beri yang terbaik. Cuma cara diri sendiri memandang segalanya. Berbungalah hati. Bersedialah menerima segala kemungkinan. Bukan hanya untuk perjuangan belajar ini, soal rezeki, soal jodoh, soal kehidupan, memang semua akan berhadapan dengan segala kemungkinan baik kita suka mahupun tidak. Oh.


Surah Hud ayat 6:
' Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan) '


Begitulah cerita hati yang semakin resah gelisah entah kenapa. Haish tenang saja!Masa untuk memasak dengan penuh kasih sayang untuk housemates. :)



0 pEsAnAN: