Saturday, May 03, 2008

alahai sejarah


salam..

alhamdulillah, hari ni berkesempatan gak g tanjung malim..entahla nape nk sgt g tanjung malim ni..haha!!emm, tadi aku masok satu kedai ni..resah gelisah aku dibuatnye..mane2 je aku pegi die ekot..ape ni??at last aku kluar jela..tensi aku..eik??itu pon nk ckp ke, aku??ala, saje jer..kui3!!

skang byk dah kemudahan itu dan kemudahan ini..semuanya bley la dikira maju..mcm mane org dulu2 ek??tym subjek sejarah dulu, mcm2 kite blaja pasal org2 zaman dahulu..yg aku blaja, (korang pon same kot) ade 4 zaman prasejarah yg tertulis dan ter'exam' tym spm dulu..hah, ingat lagi x??x kan x ingat kot!!senang je jwpnnye..

*zaman paleolitik*
*zaman neolitik*
*zaman mesolitik*
*zaman logam*

ish3!!apsal la nk cite pasal sejarah plak dah..teringat plak kat cikgu samsudin..cikgu paling sempoi penah aku jumpe..penah sekali tu, sume org pegi tido tym die mengajar..die terus-terusan mengaja dan bercakap, mgkin ade 2 n 3 org je yg dgr kot..maka aku??aku turut berada dlm golongan yg 'byk' ketika itu!!hahah..mungkin aku kaki tido jugak tym sejarah..sebab tula x penah nk excel untuk subjek ni..huk3!!

paling tinggi markah aku dpt was 50!!itu pon atas belas cikgu sem (panggilan manja), die kasi aku 50 padahal markah sebenar aku 49..wp tmbh satu markah tp gred berbeza ya!!hahha~dan alhamdulillah, dpt jugak A2 sejarah tym spm lu..x sangke tol..cikgu sem pon ckp die x sangke aku dpt A2!!sabar je la labu..huhu~

alamak!!terpesong plak cite aku..ape kene dgn zaman2 yg aku sebut atas tu??klo aku ckp zaman prasejarah itu salah bley x??ye ker tym paleolitik dulu org x bley ckp??ye ker dulu org x tahu pape??pastu lame2 berevolusi sampaila skang..percayeka pada evolusi??

maka, ingin skali aku bertanye..siapakah manusia terawal skali hidup di muka bumi ini??jeng3!!mesti korang sume tau..jawapannye, ya!!Nabi Adam a.s..dan aku ingin lagi bertanye, sekiranya zaman paleolitik itu btol, adakah Nabi Adam x bley berkate2 dan x tahu ape2??jwpnnya tersimpang sama sekali..jelas sekali dlm firman ALLAH yg bermaksud:

"Dan Dia ajarkan kepada Adam nama-nama (benda) semuanya, kemudian Dia perlihatkan kepada para malaikat, seraya berfirman, "Sebutkanlah kepadaku nama semua (benda) ini, jika kamu orang yang benar!"
-Surah Al Baqarah ayat 31-

"Dia (Allah) berfirman, "Wahai Adam! Beritahukanlah kepada mereka nama-nama itu!"Setelah dia (Adam) menyebut nama-namanya, Dia berfirman, "Bukankah telah Aku katakan kepadamu, bahwa Aku mengetahui rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?"
-Surah Al Baqarah ayat 33-

so, benarkah sejarah yg kita belajar selama ini??tidak tuan2 dan puan2..semuanya tipu belaka..klo2 ade yg bakal cikgu sejarah, perbetulkanlah 'fakta yg auta' ini..huhu!!klo cikgu math bley x bertindak mengubah 'fakta' selama ini??hehe..mimpilah!!makanya, ilmu ini adalah dari ISK..moga menjadi teladan buat semua..aku hanya menyampaikan apa yg perlu disampaikan...


Firman ALLAH:
"Dan tetaplah memberi peringatan sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin.."
-Surah Az Zariyat ayat 55-


wallahu'alam..

0 pEsAnAN: