Friday, July 18, 2008

cita-citaku yang pelik bagai


~sainsku~

Salam semua..

Bermula dari saya darjah satu lagi saya suka sangat ubah cita-cita..best ape!!heheh~nak tahu ape cita-cita saya dahulu??tapi jangan kutuk tau..ala, ni cita-cita tym kecik2 dulu, skang nak fokus jadi cikgu ja..nak jadi minah siak pon dalam perancangan sket..heheh~

Awal2 dahulu, memang saya nak jadi cikgu pun..Sebab kawan2 saya pun semua letak cita-cita ‘guru’ dalm profile diorang..jadi saya ikut je la..kalau tulis biodata dengan kawan2 pon suke letak ‘cita-cita:guru’..hehe~terpengaruh dengan cikgu2 tym tu la kot..ala, sekolah rendah biasalah, kan3??

Cita-cita kedua saya ialah ingin menjadi doktor..fulamak!!nak jadi doktor tu..ni ayah yang suruh, nak sangat salah seorang dari anak-anak dia jadi doktor..saya main letak je cita-cita saya dulu..bukankah dahulu tym sekolah rendah ada satu fail khas untuk setiap pelajar letak macam2 kat dalam tu termasuklah cita2??ke sekolah saya je ade??kat situ la saya letak..hehe!!

Cita-cita seterusnya adalah ingin menjadi arkitek..haha!!kenapela cita2 saya dahulu sangat pelik2??tension betol!!sudahla tu, siap pasang angan2 lagi , suami saya mesti seorang arkitek jugak sebab nak sama2 bina rumah sendiri..fuh, romantik tak hengat.!!tapi skang takde simpan dah cita2 ni, bukankah saya nak bersuamikan imam masjid negara yang muda??hehe~

Saya pun pernah terfikir nak jadi peguam..ceyh, sejarah pon tak lepas ..nak jadi peguam konon..Saya tengok, peguam ni macam stail jugakla..diorang smart-smart gitu, kan3??entah kenapa saya terfikir nak jadi peguam pulak, padahal sangat tidak pandai berdebat..psst, dulu saya ni debater jugak sebenarnya!!tapi, debater cincai jer..keh3~banyak jugak perkara pelik-pelik yang saya pernah buat semasa sekolah menengah dahulu..nak tahu??tanya saya sendiri..=)

Saya pun nak jadi jurutera jugak dahulu..beria-ia nak try masuk UTP lepas habis sekolah..sudahlah trial result SPM tak meletop, mimpi je la saya ni nak masuk sana..sebenarnya ada reason laen kenapa saya nak sangat2 ke UTP..nak cakap, tapi malulah..perkara lama, malaz nak ungkit-ungkit lagi..huk3!!nasib baek la saya tidak ke UTP..kalau saya masuk sana, tidak akan saya kenal apa itu KYUEM..huhu~

Pastu saya pernah terpikir nak jadi.., alamak malula nak cakap yang ini!!tapi nak cakap gak untuk melihat kekontraan cita2 saya dahulu..jangan gelak atau hina tau!!waktu kecil-kecil ba ni (rindunya saya mo cakap sabah!!huk3~)..dulu kan famous dengan sukan komanwel..jadi saya ni, kalau part2 sukan gimrama memang suka yang amat..apatah lagi kalau yang reben2 tu…tau, saya dulu berhasrat nak jadi ahli gimrama tapi pakai tudung la..hahah!!budus punya cita-cita..waaaaaa~

Tapi kan, apa-apa pun cita2 anda, buatlah yang terbaek demi agama..tapi carilah cita-cita yang betol ye..jangan macam saya nak jadi ahli gimrama pulak..ish3!!terutamanya kepada cikgu2 (sebab saya kan bakal cikgu..hehe!!), mari bekerja dengan kebenaran..jangan hujung bulan, ingat nak terima gaji sahaja..kaitkan cita-cita dengan matlamat sebenar kita dijadikan di muka bumi ALLAH ini..

Firman ALLAH:
'Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan-Nya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..' [Al An'am 6 :165]

~tandas asrama di sainsku~

Wallahu’Alam~

*tak tahu kenapa letak pic sainsku..haha*

2 pEsAnAN:

Anonymous said...

hahhahaha..!
pergh yg ni serius tak leh tahan..
cadang nk gelak 3 harkat je..tp,dah tlebih dah ni..kak akma la nih..adui2


haritu dah la pendedahan kak akma seorang penyajak kt skolah dulu(penyajak?? korg jgn tak pcaye tnye die sndiri)
kalah sy sajak time suboh haritu..gelak nye maseh msih brbekas tak hengat bygkan kak akma bersajak..(hahaha lawak)

ini jadi debaters pulak..waduh2..sgt rugi SC batch akak tak amek sorg yg berbakat besar nih..haha


serius,
part ni mmg takleh tahan..
lawak haBESS...
tak habis lg glak smpai sekarang..
kah356...klaka2

AHLI GIMRAMA!!!
kak akma..!!
wahahaha!
ade plak tu gimrama yg nk pakai tudung...
syabas2!!
wah rama rama gitu..

ape2 pon stil ok la tu cita2 tym kecik2 kan..(gimrama?? wpon mulut ckp stil ok..dlm gelak tak hengatnye..haha)

ok la lg daripada someone yg bile ditanya oleh cikgu klas apa cita2 bile besar nanti..

nak jadi SUPERMAN!!

hahahaha!

aKmA said...

hahaha..kamu ke nak jadi superman??wakaka!!itu lagila tak logik!!ahli gimrama atleast la logik sket namun, bagus jugak nak jadi superman ni..selamatkan org yg mintak 'tolong2'..tp mcm satu spesis ja ahli gimrama ngn superman ni..keh3~

kalau kmu pndai korek ngn my junior si nabil tu, taula lagi kmu sy buat apa tym sekolah dulu..itu pon klo die maseh ingatla..haha!!sy aktif mende pelik2 form 4 ja..nabil ms tu form 1..xtaula die ingat ke tak lg..harap2 x bley ingat pape sejarah diriku di sekolah..huwaaaaaaa3~

pesanan penaja:gelak-gelak manja sudah!!weeekkkk~