Thursday, July 17, 2008

entri jiwang : kahwin awal


Terkejut..itulah reaksi saya..mengapa??ah, abaikan ajer..biarlah menjadi rahsia sekejap..di akhir entri nanti baru saya ceritakan kenapa saya ‘terkejut’..hahah!!

king: best gak kn kwin awl
king: hehe
aku: ish..
aku: apela ko ni..
aku: tp klo ko dah ade makwe kawen jela..
aku: hahah

Kahwin awal, apakah pendapat kalian??bagi seorang insan yang hanya diberi gelaran ‘king’, bagi dia kahwin awal best..best sangat ke kahwin awal ni??cuba tanya diri sendiri, pastu jawab kat diri sendiri jugak, best ke kahwin awal??hahhaa...

Dahulu masa kecik-kecik, honestly la, saya memandang orang yang kahwin awal ni pada pandangan yang sangat negatif..su’uzzon sungguh!!macam-macam kepala otak saya pikir..ni mesti ade buat hal pelik-pelik diorang yang kahwin awal ni..jahatkan saya??tapi itu dulu..

Di KY pulak, laen senarionya..

Ada seorang senior nak kahwin cuti ni.
Super senior nak kahwin tak lame lagi.
Akak tuttss hantar kad jemputan kahwin.
Ada senior yang sudah bertunang.

Bagi saya, sudah menjadi perkara biasa bila mendengar perkara-perkara di atas..macam trend lagaknya keturunan KY kahwin awal..hahah!!Yang kahwin awal pon, bukan calang-calang orangnya..bekas Presiden MUSCOM, Religious Exco dan yang baek2 agamanya..

Maka, ini pendapat saya..oleh itu, kerana ini adalah pendapat saya, anda baca dan seterusnya menganalisis sendiri..kalau ada benarnya, terima kasih kerana menyetujui..kalau ada cacat cela dalam memberi pendapat ini, haraplah dinyatakan ketidakpuasan dengan berhikmah..hehe~


Kahwin awal ka tidak, itu tidak penting sangat..yang penting tanya diri sendiri, sudah bersediakah untuk mengorbankan masa ‘enjoy’ anda dengan sesuatu kehidupan yang baru??di mana kehidupan baru ini bukanlah untuk beberapa hari, minggu mahupun bulan tetapi sepanjang hayat anda!!ini bukan rancangan BOLOS, bersedia atau tidak..tetapi hakikatnya untuk yang mahu berkahwin awal, mereka tiada pilihan..harus bersedia!!

Pengorbanan..tidak kira dari sudut mana, pengorbanan sangat dititikberatkan..duit, sudah pasti..ruang masa juga..semuanya perlu pengorbanan..kahwin juga bukanlah sekadar menyatukan dua hati, menghalalkan apa yang haram tetapi ia berkaitan dengan penyatuan dua keluarga dan tanggungjawab!!!tinggi komitmen nya..tanggungjawab itukan amanah, bersediakah untuk memikulnya??

Bagi saya sendiri, walaupun mula mendidik diri, tapi rasanya belum cukup terdidik..masak, belum mahir lagi..harapkan nasi lemak aje..opps!!Aku Terima Nikahnya, berapa kali dok ulang baca, masih tak masuk sangat..hahah!!sekarang pun sudah mula runsing andai kata ‘bakal suami’ orang semenanjung sana, macam mana la saya ketika Hari Raya nanti..hah, di sinilah perlu jugak pengorbanan!!gilir-gilir kata orang, tapi kata saya?? =(

Saya pon kerap berseloroh pasal kahwin-kahwin ni..emak suruh kahwin awal la, saya nak kahwin masa study la..haha!!sampaikan ada yang mahu mengkenen-kenenkan!!hahah..sampai ke situ seriusnya dia!!ish, tolonglah..saya nak imam masjid negara yang muda sahaja!!syarat suami tu..hahah~

Pada saya, berkahwin perlu ada matlamat..matlamat saya hanya satu sahaja, dia perlu membimbing saya dalam Islam dan bersama-sama saya dalam memperjuangkan Islam..seperti yang kita sedia maklum, masa depan bukanlah senang untuk kita corakkan..macam-macam boleh jadi..yang lurus, ada yang tersenget..yang tersenget, terus tersenget..saya tidak mahu begitu!!biarlah yang lurus, tetapkanlah lurusnya..dan kalau saya ni tersenget, bantulah saya dalam meluruskannya..

Suka saya nyatakan di sini pendapat seorang ustaz yang sangat saya kagumi penulisannya, Ustaz Hasrizal..

‘Saya berumahtangga kerana mahu memberi. Memberi kasih sayang, memberi perhatian, memberi nafkah, memberi kebaikan. Semuanya itu ialah peranan saya di dalam sebuah rumah tangga. Dan seandainya saya menerima apa-apa kebaikan daripada isteri, semuanya mengundang rasa syukur, walau sekecil mana sekalipun kebaikan itu..’
[Aku Terima Nikahnya ms 5]


Tiada apa pada kahwin awal..namun ianya hanya satu, bersediakah untuk memikul tanggungjawab di kala dirimu masih sibuk dengan study dan masih mahu ‘enjoy’ dalam usia remaja ini??Mampukah diri untuk meletakkan kehidupan berumahtangga sebagai medan memberi??Jika saya, saya belum mampu menjawabnya..tetapi, semuanya terserah pada empunya diri..jika sudah bersedia masakan ditunggu lagi, bukan??

Tiada apa yang membuatkan saya terkejut sangat sebenarnya..hanya mendengar khabar rakan sekolah nak kahwin ja..ish3, kalah I!!haha!!takpelah, saya harap dia bahagia sampai akhirat..ameen~namun diri masih runsing, apa takrif ‘kahwin awal’ sebenarnya??pada usia manakah yang boleh ‘dikatakan’ atau ‘dimasukkan’ dalam kategori kahwin awal ya??penulis pun tidak pasti..apa pendapat anda?? =)

Wallahu’Alam~


*janganla dispeku apa-apa untuk entri kali ini kerana saya hanya menurut perintah..hahah~*

13 pEsAnAN:

Anonymous said...

It could give you more facts.

Anonymous said...

amboi amboih...

'ganas' nya entry..haha
eh entry ni macam copy paste ayat ustz hasrizal dlm 'Aku Terima Nikahnya' jer,,kak akma yg ku kenal tidak 'sepuitis' ini(mksdnye lbih puitis la tu kih3)..
ops tkantoi dh bace ATN..hehe..


"Yang kahwin awal pon, bukan calang-calang orangnya..bekas Presiden MUSCOM, Religious Exco dan yang baek2 agamanya..

uwah3..
bukan main lagi..tersedak tak hengat sy td..
harapnye ni bknlah doa...ke atau tradisi atau warisan turun temurun la yek..biarla ia kebetulan shj..
huu..seram sejuk juge mmbacenye..
adui2..
ehem!!(terbatuk spontan)

Anonymous said...

ada org terhengat ka?

kalo gtu mari kita tengok religious exco next year. adakah berjodoh dgn pres. ha3(3harakat shj)

yeye. kak naili kisas kawin!

Anonymous said...

eh nk tambah lg. cam best lak lepak kat entri camni.hehe

kawin awal cam mak sy. umur 18. skrg baru 42.

skrg umur sy 19, mak sy dah beranak 1 waktu tu.

skrg umur akak 21, mak sy dah beranak 2 dah!!

masa dulu2 esp dajah 4, adik beradik kitorg mmg besar2; (sy je dah 160cm waktu tu) kitorg jalan nmpk cam adik beradik je. sume kata gitu. huhu.jeles sungguh. smua org xcaya itu adalah emakku!!

dahlah org niaga. org2 bujang siap ngorat2 lagi. tanya dah kawin ke belum.sedar x, dia dah ada anak yg dah nk kawin jugak.haaahaha.

ala..abg pernah ckp, maksud 'sedia' tu meluas.

kalau bab masak misalnya, xbolehla kita nk bandingkan masakan istri yg baru kawin 3hari ngan kita dengan mak kita yg da 30tahun kawin. tak fair la..

dia kata baca buku apa ntah. asam garam gula manis? itu kot tajuknya.lupa dah.

jd kak akma jgn risau..
akak da bole kawin dah.
haha.

nenek sy lak,
setiap kali dtg mesia mesti pesan, jgn kawin lebih umur 22.huhu.. cm mustahil je nek!

aKmA said...

to bro

kah3~nak sy doakan ke??boleh jer..tp apela salahnya kalo presiden muscom 08/09 meneruskan tradisi kan??hahahhah(gelak supan ja ni..)

ni buat rujukan dr ATN la ni..susah jugak nak buat..tp sebab ada org suroh buat, jd sy dgn rela hati,buat jala kan??apa salahnya..hahah!!

tgok ja la sapa kawen awal..pres yg mna satu la ye..hehe~



to sister

nova!!ini mmg betol2 pasal kak naili!!haha..what a small world..mmg byk kebetolan lately..die kawen dgn kawan sy di sainsku..najib..rakan sekolah, dia lah tu..hehe~x sangka2..

eh ye ker??mcm nak kawen awal ja klo gitu..hahah!!bagus jugak nasihat nenekmu..klo die nasihatkan sy, mesti sy ckp, 'baekla nek,sy menurut perintah..hahah!!'..

nova ni mmg semangat klo part kahwen2, kamu kan lebih lagi jewangnya dr sy??xpala,mgkin syurah jela kahwen awal..hahah!!kan org tu ckp nak kahwen before fly dul..x ingat??hahah!!saya ingat tau!!!haha~

Anonymous said...

eyt..rahsia2 jgnla bongkar kat sini.wa3..

dulu lain skrg lain..

Anonymous said...

ewah2 sis..melebih plak nampak..

takdenye religous exco ke muscom ke pape..itu kebetulan jer bukan tradisi yer..
tuan fairuz vice pres muscom 04yg dtg hritu pn dh btunang dgn junior die kt kyuem..sape eh rase2nye bdk muscom jgk(klw taula..)..
lupe nk tanye(klw tanye takkan nk jwb ye dak)

heheh..
ntah kak akma,.org 21 dh beranak dah..
akak maseh mncari2 imam masjid negara tu..hmm..
p la hantar surat mohon lantik imam yg muda..
kueh300..

aKmA said...

to sis

keh3..dulu mereng,sekarang senget..itulah nova..kah3~baek2,x ckp lagi dah..haha!!tp org dh bace..kui3~


to bro

pergh, tengok jela kan??see, tuan fairuz pon dh bertunang (pres muscom tu..)!!sape ye junior die tu??entah x taula pulak..nape tak tanye pres muscom 06/07..??mane la tau die tau~keh3!!pastu tanye skali, bile nk kawen dkt pres muscom tu..hahah!!

mcm x malu ja nak antar surat gitu..hello, i pemalu tau!!huwaaa3~

Anonymous said...

ngeh2..
'kak' akma dh nk kwin dh..
haha..
mmg jiwang si 'akak' akma ni..=p

aKmA said...

amboi ko king!!

adik a***m ni menyempat plak ckp aku jiwang..mgkin ngko yg jiwang..beria suroh aku post psl kawin awal!!hahhaah~

Anonymous said...

jom kawen ngan sy...
ni purpose berdepan ni...
huhuhu

aKmA said...

janganla propose cni..sy malu la laksamana..biarlah rahsia!!huwaa3~
shhhh~

NuRuL AtiQaH said...

ade lagi sorang slain kak naili yg nak kawin, kak ili..knal x?
diorang share tarikh..huhu
ape2 pun, terserah pada jodoh la ek, klau smpai awal, awal la..
tp saye x snggup n x ready lg..!!
x mcm kak akma da ready!! hahah =p