Tuesday, July 15, 2008

..situasi..


Ehem..nak cerita ni..bace la ek..tq2!!jap2, itu pun kalau ade yg nak bace la..hak3!!

Sebelum itu diperingatkan dialog-dialog di bawah ini adalah translasi (ade ke word ni??hentam je la labu~) dari bahasa ibundaku, bahasa sarawak..kalau tulis dalam bahasa sarawak kang ade yang tak paham..kesian pulak..keh3~


Situasi pertama: (berlaku di dalam kereta ketika pergi berjalan-jalan)

Ketika sedang melalui bangunan RTM..

Kat sinila pakwe Nisah bekerja,” mak memulakan perbualan..Nisah tu kazen saya..umur baru 18 tahun..

Kakak saya dan saya sama-sama mendengar dialog itu tetapi kakak juga yang mencelah..

“Nisah dah ade pakwe, ko pulak camne??takde ke??”

Zass!!ape nak jawab??lame jugak pikir jawapan ni..huwaaaa!!

“Ish, ape pakwe2 ni??”itu sahaja mampu kujawab..kah3 sungguh!! =)) (ini emoticon gelak terguling-guling di ym..haha!!)

Diam sebentar. Jiwaku mula kacau. Fikiran melayang. Mungkin teringatkan diri di zaman dahulu kala kot. Oppz~

Kakandaku, walaupun diri ini tiada boyfriend, hati ini ade jugak lumpurnya..macam mana la kalau saya ada pakwe..mungkin lumpurnya lagi tebal dari sekarang, iman nak menyelit pun payah..huhu~



Situasi kedua: (berlaku di dalam rumah)

Ku ditegur oleh seorang insan berpangkat nenek ataupun opah tapi die bukan opah saya tau..keh3~

“Tak panas ke pakai baju lengan panjang ni??Dalam rumah pun nak pakai baju lengan panjang??”

Terkesima jugak saya mendengarnya. Ish2, apelah nenek ni.

Dengan selamber OAG saya berkata..

“Neraka lagi panas, nek..”

Wuish, spontan mambo saya jawab. Dia terdiam. Oppz, sori nek!!Saya pakai ni sebab takut-takut kazen lelaki saya muncul dengan tetiba kat rumah tu..kene bersiap sedia..hehe~



Situasi ketiga: (di kedai kasut)

“Pilihlah yang mane berkenan..” mak memulakan bicara..

Mak saya suruh saya beli sandal baru!!padahal sandal saya ok lagi.Masih elok.Masih canteq.Masih cute macam orang yang pakainya..hahah!!

Kala asyik memilih sandal baru..

“Ubahlah stail ko sikit..asyik pakai sandal flat sahaja..” berkatalah kakakku..

Haha!!saya ni takde stail ke, kakanda??lawak3..okey je penampilan saya ni..yeah!!Dan nak dijadikan cerita, saya tak jadi beli pon sandal sebab sandal yang ade kat situ semuanya takde stail lah, bukan saya tau!!hahah~

Kakandaku, takpela kalau takde stail pon..Asalkan aurat terjaga..kalau pakai kasut tinggi, bunyi2 plak tym jalan kang, malula..takut ade abang-abang yang mengusik tym jalan-jalan nanti..hek3~



Situasi keempat: (di bilik ketika kakak bersiap-siap untuk pergi kerja)

Sedang kakakku memilih tudung yang sepadan dengan baju kurungnya..

"Eh2, tudung aku tu sesuai jugak dengan baju ko.." sambil menuding ke arah tudung purpleku (i like purple..hahah!!)

"Ish, taknak la..besar sangat!!" pantas sungguh jawapannya..

Berkerut jugak dahi saya dibuatnya..saya kehairanan..besar ke??tudung kawan-kawanku di KY lagi besar-besar, kak..perbualan kami terhenti dan dia terus bersiap-siap untuk ke sekolah..

Banyak lagi situasi yang ingin saya kongsi..tapi situasi-situasi ini sahaja yang bermain di fikiran..anda fikir-fikirkanlah, mana satu yang patut sebenarnya..tepuk dada, tanya iman..



0 pEsAnAN: